Casus: Het geleerde niet toepassen!
Justin werkt al 20 jaar als docent in het voortgezet onderwijs. Onlangs heeft hij een training gevolgd. Hierin leerde hij om op een meer activerende manier les te geven, onder andere door digitale technologie – zoals internet, iPads en smartphones – in de klas te gebruiken. Het is een hele omschakeling voor hem, maar hij is er enthousiast over. Toch vindt hij het ingewikkeld om de nieuw geleerde vaardigheden goed in de klas toe te passen. Onder andere omdat:
- de technische hulpmiddelen nog niet voldoende in de klas aanwezig zijn. Er zijn slechts een paar iPads beschikbaar en er is een beperkt aantal computers met veilig internet.
- wat hij in de training geleerd heeft, is niet een-twee-drie toepasbaar op het vak wiskunde dat hij geeft. Hij moet zelf nog een vertaling maken naar zijn eigen lessen en klassen.
- zijn collega’s niet naar de training zijn geweest en die geven in hun eigen klas nog steeds op de ‘oude’ manier les. Het stimuleert Justin niet om zijn lessen anders te doen, omdat de collega’s vaak aangeven dat het zo niet past binnen de wiskundemethode die gebruikt wordt.
Justin dreigt algauw terug te vallen op zijn oude manier van lesgeven.
Hoe kan jij als dienend leider faciliteren om Justin de nieuw geleerde vaardigheden goed in de klas toe te laten passen?